Thursday, December 31, 2009

Nasi Lemak Kukus Istimewa


25 Disember 2009, Jumaat
Lokasi : Rumah Parentku

Ia terlebih dahulu aku nak ucapkan selamat hari krismas kepada mereka yang beragama Kristian dan yang meraikannya. Tidak lupa juga Selamat Hari Jadi juga buat Nur Amalina, and hopefully you will get a good luck forever… . Ok menu aku hari ni, celik je mata aku tengok dah tersedia nasi lemak yang cukup enak dan istimewa.

Ini kerana adanya rendang ayam, Bendi goreng, telur dadar bersama sambal ikan bilis yang sedap. Istimewanya menu pagi ni sebab ayam yang digunakan untuk masak rendang ayam tersebut adalah ayam tua. Aahla ayam tua, mesti korang pikirkan ayam yang keras, liat dan susah nak hadam apabila makan.

Sebelum rendang tersebut dihasilkan, ayam tersebut terlebih dahulu menjalani proses pemanasan yang lama dengan menggunakan steam pressure cooker yang telah disetkan masanya selama 2 jam. Setelah ayam tersebut empuk barulah rendang tersebut dapat dihasilkan. Kalau tak masa makan rendang tersebut tanggal semua gigi.

Nasi lemaknya pula begitu harum kerana dikukus dengan hirisan halia yang menaikkan lagiu aromanya. So apa yang kita tunggu lagi tibalah masanya untuk kita menikmati hidangan yang cukup istimewa tersebut. Yam pui…

No comments:

Post a Comment