Tuesday, December 29, 2009

Menu Kesukaanku


17 Disember 2009, Khamis
Lokasi : Kampungku yang permai

Untuk pengetahuan anda semua, pemakanan yang seimbang adalah baik untuk kesihatan kita. Kita perlu makanan satu hidangan yang lengkap untuk mendapatkan tubuh yang sihat serta minda yang cerdas. Dan kali ini aku nak menceritakan makanan yang memang menjadi faveret aku sejak dari kecil lagi. Sebab itulah setiap menu yang aku postkan mesti korang perasan adanya gulai lemak kuning kan. Aku minat semenjak arwah wan aku selalu masakkan aku gulai lemak ayam kampung setiap kali aku balik saja dekat kampung ayah aku di Kampung Padang Lalang, Bahau. Dan setiap kali time cuti sekolah memang aku ingat lagi saat aku menghirup kuah gulai lemak yang menjadi hidangan aku. Memang buat aku tak dapat nak gambarkan saat-saat tu. Best.

Tu kalau dekat Bahau. Kalau dekat Muar pulak lauk kegemaran aku yang atok aku masak sudah tentulah asam pedas dan juga Pucuk Paku Tumis. Kalau dekat Johor Pucuk Paku Merah ni memang famous. Sebab mudah didapati di sekeliling rumah. Berbanding dengan pucuk paku hijau tu. Kena tau tempat dia. Tak boleh sebarang ambil. Maklumlah rupa dia dengan pucuk paku yang beracun lebih kurang saja. Sebab aku pernah pergi kutip pucuk paku hijau tu masa dekat taman lama aku.

Macam pucuk paku merah ni senang jumpa lebih-lebih lagi di kawasan semak yang berhampiran dengan kawasan yang berair (paya atau parit). Jadi mudahlah untuk mendapatkannya sebab banyak sangat. Cuma rajin tak rajin saja meredah belukar. Jadi kesimpulannya di sini lauk-pauk kegemaran aku adalah Gulai Masak Lemak (anything), Asam Pedas ikan pari dan Pucuk Paku masak apa-apa saja.

No comments:

Post a Comment