Wednesday, December 2, 2009

In Remembrance of Adopted Hamster


Dulu aku ada bela hamster. Lama- tak lama dekat setahun juga la aku bela hamster tu. Di atas pemberian Cik Hanum. Hamster tu pun sebenarnya dah banyak bertukar tangan sebelum ini. Yang aku ingat mula-mula hamster tersebut kepunyaan Cik Jue, kemudian diambil alih penjagaannya pula oleh Cik Sue. Akhirnya aku pula dijadikan bapa angkat kepada hamster-hamster tersebut. Ada tiga ekor kesemuanya.

Aku pun gelarkan hamster bertiga tu Three Musketeers dan aku namakan diorang dengan nama ala-ala Japanese:- Luvyu, Kizyu dan Mizyu. Cuma sampai sekarang ni aku masih tak tahu apa jantina hamster-hamster tu. Sebab aku tengok diorang tak pernah mengawan. Alik-alik bergaduh saja. Dari ketiga-tiga hamster tersebut cuma seekor saja yang sihat walafiat. Chubby tak macam yang lagi dua ekor tu kurus kering, mungkin sebab sudah tua.

Jadi macam biasalah setiap yang hadir pasti akan pergi. Aku tak tahulah samada benda ni kebetulan ataupun tidak sebab kedua-dua hamster aku yang kurus tu, sebelum diorang pass away aku ada termimpi gigi aku patah. Tahu-tahu saja bila aku celik mata keesokan harinya aku tengok hamster aku dah rip. Wallahualam.

Cuma yang aku kesalkan pasal kematian hamster aku yang terakhir tu berpunca dari kesilapan aku. Aku tinggalkan hanya untuk sementara waktu dalam kereta. Bila aku datang balik, riwayat hidup hamster aku yang seekor tu sudah berakhir. Nak buat macam mana benda dah terjadi. What’s come around, goes around. From the creator we came, to the creator we pass away. Setiap kedatangan pasti adanya kehilangan.

No comments:

Post a Comment