Tuesday, December 29, 2009

Mee Hoon yang sedap


17 Disember 2009, Khamis
Lokasi : Kampungku yang permai

Kalau korang balik ke kampung mesti akan mengidam makanan-makanan tertentu masakan nenek moyang korang. Macam aku, memang suka dengan mee hoon goring yang atok aku masak. Setiap kali kalau time sarapan pagi mesti atok aku masak. Tu pun sekiranya atok aku tak ajak kitorang gi “Ngeteh” (minum) kat warung.

Ramuan yang digunakan atok aku cukup ringkas. Kalau diperhatikan betul-betul pada mee hoon tersebut, bahan asas yang ada dalam mee tersebut seperti udang, fishball / fishcake dan taugeh. Tetapi rasa dia, memang best. Maklumlah dah turun temurun atok aku masak dan dah bertahun dia hidup. Segala jenis asam garam kehidupan dah dilaluinya. Lebih-lebih lagi dia memang dah lali dengan segala ramuan dalam masakan. Jadi memang tak dapat dinafikan lagi.

Tapi mee hoon goreng ni akan tetap berada dalam ingatan aku. Juga buat semua yang pernah merasainya. Dan kekal selamanya di dalam blog ini suatu ketika nanti.

No comments:

Post a Comment