Thursday, November 12, 2009

Giant of The Tank



6 November 2009, Jumaat
Lokasi : Giant Hypermarket Senawang

Aku keluar dengan emak dan ayah aku untuk beli barangan keperluan emak aku sebelum dia berangkat ke Indonesia. Aku singgahlah petshop yang ada dekat Giant itu. Sebab hendak cari pengganti hamster aku yang mati beberapa hari lepas. Sebelah petshop tersebut ada satu tank akuarium gergasi yang menempatkan 2 ekor Arapaima Gigas. Antara spesis ikan air tawar yang terbesar di dunia.

Tengok saja saiz dia memang menggerunkan aku. Dengar cerita ikan tersebut diberi beberapa ekor ayam sebagai makanan mereka. Patutlah badan ikan itu lagi besar dari aku. Katakanlah kalau budak kecil jatuh dekat dalam tangki tersebut, memang jadi habuan ikan itulah. Aku tidak tahu samada ikan tersebut sepasang atau sama gen. Sebab seekor kecil dan seekor memang besar gedabak. Seekor warna dia kemerahan manakala seekor warna dia macam silver keemasan.

Apa yang aku tahu serba sedikit pasal ikan ini, Arowana adalah antara spesis ikan Arapaima.Cuma yang membezakan kedua-dua ikan ini Arapaima lagi ganas sebab monyet pun dia balun. Aku tengok ikan ini makan monyet masa dokumentari Catch For The Biggest dekat Nat Geo. Arapaima juga adalah ikan yang paling mahal harganya dalam kategori ikan air tawar. Orang asli Amazon jadikan ikan ini sebagai makanan mewah diorang. Isi dia dikatakan sedap sebab empuk macam daging ayam.

Ikan Ini juga kini adalah satu spesis kawalan disebabkan ancaman kepupusan. Hanya yang mencapai berat yang ditetapkan saja boleh ditangkap. Tetapi bak kata pepatah “baik bertindak sebelum terlambat”. Kalau ikan ini masih dibenarkan penangkapannya memang tidak mustahil satu hari nanti ia akan pupus di dunia sama macam nasib burung Emu dulu.

No comments:

Post a Comment