Saturday, November 21, 2009

Bones Soup


20 November 2009, Jumaat
Lokasi : Rumah Parentku

Malam semalam aku makan sup tulang yang ayah aku masak. Setelah sekian lama aku tak rasa sup tulang yang sedap macam ayah aku masak tu. Yelah mana nak sama masakan parent kita jika dibandingkan dengan masakan dekat kedai-kedai yang ada tu. Bahan-bahan yang digunakan aku tau satu saja serai sebab aku tak sempat jengah bahan-bahan lain.

Memang setiap kali kalau ada event yang melibatkan family ayah aku memang akan masak sup untuk diorang. Tak kisahlah masa raya ke event kenduri mesti ada sup istimewa ni. Sebab tulah aku memang suka makan sup sejak aku kecil lagi. Kalau dekat kampung dulu masa aku kecil, berpeluang makan sup ayam yang arwah Wan aku buatkan.

Kalau time kenduri-kendara lepas selesai saja acara mantai (sembelih lembu) mesti orang-orang kampong akan bergotong-royong menyiapkan sup yang sinonim dengan nama Rebusan. Rebusan mendapat namanya kerana tulang yang telah dilapah akan dicincang dan direbus bersama-sama dengan rawan sedikit daging dan bahan-bahan perasa antaranya cilia pi yang telah digiling. Rasa dia fuhh…marvellous sampai yang makan pun akan stone,melayan perasaan masing-masing. Begitulah yang dapat aku ungkapkan ketika menghirup saja sup yang ayah aku masak malam tadi.

No comments:

Post a Comment