Friday, November 13, 2009

2012 Special Screening


12 November 2009, Khamis
Lokasi : Malaysia Box Offices Cinema (MBO) Terminal 2, Seremban

Masuk hari ini sudah 2 hari emak aku berada di Indonesia dalam proses lawatan yang dianjurkan Jabatan Pendidikan Negeri. Memandangkan masa aku pun banyak yang terluang jadi aku dengan Mr. Hattamura pun plan untuk melihat cerita 2012 kalau tiada aral melintang. Sebab cuaca pun tengah hujan sekarang ni. Lagipun first day screening untuk filem ni memang dapat jangka mesti sesak dan full seat.

Aku pun mulalah mencari tiket seawall 8.00 malam (waktu Malaysia) ke panggung wayang yang ada dekat Seremban. Mr Hattamura ajak survey ticket dekat GSC Terminal 1, tapi memandangkan senang orang hendak ke sana memang memastikan panggung untuk tayangan 2012 dekat situ full seat.Jadi aku pun teruslah ke sana Jaya Jusco S2. Sampai saja dekat wayang aku tengok orang ramai menggila. Jangankan pukul 9.30, pukul 12.30 pun dah full. Adoi pening kepala.

In the end the last location yang akan aku tuju adalah MBO Terminal 2 yang bakal menjadi saat pertama aku menonton dekat wayang tersebut semenjak pembukaannya. Sampai saja dekat MBO aku pun tengoklah senarai cerita. Masa tu tiket pukul 8.30 tinggal 4 seat, 10.30 8 seat dan 12.30 170 seat. Aku suruh si Hattamura booking pukul 10.30 tapi bila sampai saja turn nak beli, 10.30 punya seat sekali full da…Tinggal 12.30, nak tak nak aku pun on je lah. Memandangkan sudah sampai.

So, masanya pun tiba.Aku pun duduk dekat seat paling atas lepas tu dekat tengah-tengah memang view yang best sebab aku mengadap skrin dengan jelas tanpa perlu mendongak mahu pun pusing kepala. Straight to the point…wow. Mula saja cerita memang agak perlahan. Babak yang dahsyat bermula semasa John Cusack bergegas balik jemput family dia. Masa tulah bermulanya aksi-aksi ekstrem untuk filem 2012 ni. Jalan cerita semuanya bagi aku okay, cuma sound dia tenggelam timbul. Tak tahulah problem dalam movie tu atau problem MBO sendiri.

Aku taknak ulas panjang-panjang sebab cerita pun baru lagi. So kalau nak tau lebih lanjut kenalah tengok sendiri baru boleh nilaikan cerita tersebut macam mana. Sebab kalau follow jalan cerita dia tak lari macam cerita The Day After Tomorrow, maklumlah director yang samakan. Apa-apa pun cerita ni buat ramai kecut perut bila fikirkan saat tibanya hari kiamat. Tapi disebabkan cereka fiksyen maka korang pertimbangkanlah kesahihan yang diorang copy directly dari Kalendar kaum Mayan ni. Sebab setiap agama pandangan diorang terhadap doomsday ni berlainan versi. Kita sebagai Islam memang sudah diingatkan akan adanya hari kiamat yang tertera di dalam Al-Quran. Cuma masanya saja yang kita sendiri tidak dapat ramalkan…Insaflah.

No comments:

Post a Comment