Thursday, March 4, 2010

Maggi Kari (Style Aku)


Setelah banyak kali aku masak Maggi ni barulah aku dapat permintaan untuk mengupload resepi Maggi yang kerap aku masak bila lepak dekat rumah parent aku mahupun cuti dekat kampung. Aku rasa resepi dia takdelah susah sangat, sebab Maggilah paling senang untuk dimasak dalam dunia. Aku kalau dah malas nak kuar memang ni lah yang menjadi menu utama. Baiklah aku pun kongsikanlah cara aku masak Maggi. Kalau korang rasa nak try, cubalah :

Bahan-bahan :-
2 Biji Cili Besar (untuk nampak colourful gunakan Merah dengan Hijau Pekat)
2 Sudu bawang yang sudah dikisar
1 Sudu Cili Boh
1 Biji Telur
3 Batang Sawi
1 Bungkus Maggi Kari (ikut citarasa korang)
2 Cawan Air
Sedikit Minyak Masak

Cara Memasak :
1. Panaskan minyak, kemudian masukkan 2 sudu bawang yang telah dikisar tadi. Goreng sehingga kekuningan bersama dengan cili boh.
2. Kemudian masukkan air. Rebus sehingga mendidih. Setelah mendidih kecilkan api dan masukkan telur (kacau telur Kuning agar kembang). Biarkan ia masak.
3. Selepas itu masukkan Sawi dan juga Cili Besar yang sudah dihiris
4. Masukkan pula Maggi serta perencahnya dan biarkan ia mendidih selama seminit lebih. Selepas itu bolehlah dihidangkan. Taburkan bawang goreng dan juga daun sup sebagai penaik perasa dan sebagai hiasan.Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment