Sunday, March 7, 2010

Bubur yang Istimewa


19 Februari 2010, Jumaat
Lokasi : Rumah Parent aku lerr, mane lagi…

Hari ni aku rasa tak sedap badan, entah kenapa badan aku penuh dengan bintik-bintik halus gara-gara digigit nyamuk masa aku hantar carwash kereta emak aku. Bila aku sedar je pagi aku tengok badan aku dah mula keluar bintik-bintik halus macam kena chicken pork. Risau juga aku, so far Alhamdulillah sebab takde ape-ape. Emak aku cakap aku kena demam nyamuk, entahlah. Jadi nak menaikkan semula selera makan yang sedikit sebanyak dah mula susut, emak aku pun masaklah bubur istimewa.

Bubur ini istimewa sebab ia menggabungkan ayam panggang yang sudah disiat halus-halus bersama dengan hirisan daging bentuk dadu. Ditambah dengan sedikit kepedasan dari lada hitam dan cili padi giling memang memukau jiwa untuk menikmatinya. Mana taknya sampai tiga mangkuk aku kerjakan bubur berkenaan. Ibarat penduduk Somalia yang kelaparan setelah kepenatan berjuang mempertahankan nyawa mereka. Jadi memandangkan bubur yang emak aku sediakan banyak jadi dapatlah aku makannya dalam masa dua hari ini.

Dan yang menambahkan selera aku untuk memakan bubur tersebut adalah kerana ikan tenggiri pekasam yang turut digoreng bersama dengan bawang dan cili yang disediakan oleh ayah aku. Memang bila suap saja dekat mulut aku terus menghayati nikmatnya memakan bubur tersebut. Kalau orang takde gigi sekalipun aku rasa kalau dapat bubur yang sedap macam tu memang licinlah. For Sure punyelah. Jadi biarlah kita memuji masakan chef di kedai-kedai yang pernah kita pergi sekalipun, masakan ibu sudah semestinya dihati semua. Betul tak, Think Again.

No comments:

Post a Comment