Tuesday, February 2, 2010

Mee Bandung Celup


25 Januari 2010, Isnin
Lokasi : Depan Restoran Sufia SK II Seafood, Seri Kembangan

Hari ni Mal saja-saja nak try makan mee bandung sebab dia terpandang satu gerai yang baru bukak yang menjual mee bandung. So lepas order dia sampai saja dia pun makanlah dengan penuh kesopanan. Heheh… Dia pun mempelawa aku jamah sebab dia nak aku rasa betul ke tak mee yang dia makan tu Mee Bandung. Aku pun hiruplah kuahnya.

Hehe, jadi jawapannya disini untuk tidak mengecilkan hati peniaga tersebutlah ye. Mee Bandung adalah mee berkuah yang dihasilkan dengan mengisar udang kering (mostly udang geragau la) bersama-sama sedikit cili kering agar kepedasannya terasa. Tu basicnya lah yang aku tahu serba sedikit, melihat dari masakan kebanyakan tukang masak yang ada dekat muar tu. Bukannya kuah kacang yang diblender macam kuah sate.

Kalau nak senang kerja, banyak dijual sekarang ni Perencah Segera untuk membuat Mee Bandung. Ada brand macam Adimi yang banyak di pasaran ketika ini. Tapi bagi aku kalau nak perencah Mee Bandung yang betul-betul best adalah dari kedai dekat Jalan Joned, Muar tu. Tak tahulah tempat lain ada jual ke tak. Cuba try cari label Mak Pon. Bagi aku rasa perencah dia dengan yang lain-lain memang Terbaekk…

No comments:

Post a Comment