Monday, February 1, 2010

Bamiah yang dibawa Tok Miah




23 Januari 2010, Sabtu
Lokasi : Kampungku di Muar, Johor

Cakap pasal Bamiah ni dah lama aku tak merasanya. Aku rasa ada dekat 5 tahun kot aku tak menjamahnya. Tetapi seteleah sekian lama penantian aku akhirnya berbaloi juga sebab aku berpeluang untuk menikmati masakan dari Atok Saudara aku yang menetap di Singapura tu. Untuk pengetahuan semua Bamiah ni tak tahulah berasal dari mana. Ada yang katakan dari Asia Barat area Mediterranean. Tapi sebab aku dapat dari atok saudara aku dekat Singapura jadi aku anggaplah makanan ini berasal dari sana. Yang penting tak kisahlah dari mana asalnya.

Bamiah ni adalah daging yang dimasak bersama dengan tomato, bendi, cili giling dan pes tomato. Rasa dia memang superb. Bamiah ni dimakan bersama roti Perancis dan boleh juga dimakan bersama nasi. Kalau tengok sekali imbas macam kuah spaghetti pun ada. Tapi rasa dia memang nostalgia beb. Teringat zaman aku kecik-kecik dulu masa dekat Singapura dulu. Rasa dia memang tak ubah dari saat pertama aku menjamahnya dulu. Masa aku dekat Singapura dulu kerap jugalah Atok saudara aku bawa aku makan dekat area Geylang dengan Tampiness. Rindu pula aku nak ke sana.

No comments:

Post a Comment