Monday, February 20, 2012

The Durian, The Big Durian... What it is?


1 Januari 2012, Ahad
Esplanade, Theaters On The Bay

Esplanade atau lebih dikenali sebagai Theaters On The Bay adalah sebuah bangunan yang menempatkan sebuah Dewan Konsert, Dewan Teater, Perpustakaan dan kawasan beriadah di sepanjang muara Utara Sungai Singapura. Dibina diatas tapak seluas enam (6) hektar tanah kawasan dermaga bersama Marina Bay. Dewan Konsertnya menempatkan sebanyak 1600 kerusi manakala Dewan Teater pula mampu menampung sehingga 2000 penonton dalam sesuatu masa. Disini juga terdapatnya sebuah pasaraya iaitu Esplanade Mall.

Sesuai dengan kedudukannya yang strategik,menghadap ke arah keajaiban senibina moden Singapura serta terletak di anatara kawasan hartanah mahal. Ia menjadi sebuah destinasi untuk warga kota bersantai bersama keluarga bersiar-siar di sepanjang kawasan pejalan kaki yang disediakan. Pada asalnya kawasan ini adalah sebuah tempat yang menjadi kawasan tumpuan penggerai sate terbesar di Singapura sebelum mereka dipindahkan ke Clarke Quay untuk projek pembinaan mega Esplanade, Theaters On The Bay.

Kini Esplanade, Theaters On The Bay menjadi sebuah pusat kebudayaan serta tempat persembahan seni setaraf dengan Sydney Opera House, Australia.

No comments:

Post a Comment