Thursday, November 4, 2010

Seri Kembangan Valley Expressway Melancarkan Perjalanan




Lebuhraya Lembah Seri Kembangan (SKVE)
Lokasi : Atas highway la, mana lagi

Saban hari mesti ada sahaja benda baru yang akan wujud di sekeliling kita. Berbagai kemajuan yang lahir di atas bumi yang merdeka ini. Salah satu pembaharuan yang lahir di sekitar Selangor ini adalah dari segi jalan perhubungan yang merentasi di buminya. Banyak terbinanya jalan yang memudahkan lagi kita untuk ke mana sahaja dalam waktu yang singkat. Sebuah lagi mercu tanda baru yang menghubungkan Kelang dan Shah Alam menuju ke Seri Kembangan telah terbina. Inilah dia Lebuhraya Lembah Seri Kembangan atau Seri Kembangan Valley Expressway (SKVE).

Lebuhraya ini hampir siap sepenuhnya dan kini masih dalam 20% pembinaannya yang tinggal dan dijangka beroperasi sepenuhnya menjelang tahun hadapan. Walau bagaimanapun untuk memudahkan urusan perjalanan semua, SKVE telah beroperasi dari Saujana Putra sehinggalah ke Plaza Tol Ayer Hitam. Mesti ada yang tertanya mengenai harga tolkan. Okeylah untuk harga yang saya kena bermula dari tol Batu 3 Shah Alam sehingga Plaza Tol Ayer Hitam berhampiran Seri Kembangan, nilai tolnya adalah sebanyak RM3.90. Buat masa sekarang ini jalan tersebut kira masih lengang lagi dari kesesakan lalu lintas. Bermakna jalannya lengang dan kita boleh memandu dengan begitu aman dan tenang. But beware it's to creepy on the midnight. Sunyi sepi, dan jarang sekali untuk kita bertembung dengan kereta yang lalu lalang.

Apa yang menariknya lebuhraya ini kerana kita akan melalui satu kawasan di mana kita dikelilingi oleh takungan air yang besar. Kita akan merentasi kawasan lombong Puchong yang terkenal itu. Pemandangannya memang menarik ketika diwaktu senja dan bila malam reflek cahaya lampu kawasan perumahan benar-benar menggamit pemandangan yang indah. Sesuai untuk kaki photographer yang ingin bereksperimentasi dengan lensa kamera masing-masing. Jadi sekiranya anda berkesempatan untuk melaluinya jangan terlepas peluang untuk berhenti di bahu jalan untuk sementara waktu bagi menangkap panorama yang indah di sini.

P/S: Aku cuba untuk bereksperimentasi dengan teknik HDR.

No comments:

Post a Comment