Tuesday, November 9, 2010

Ku Terperangkap Dalam...



05 Oktober 2010, Selasa
Lokasi : Bilik Cempaka Sari, Hotel UiTM Shah Alam

Hari ini masuknya hari kedua aku tersenarai untuk menyertai satu program yang dianjurkan oleh Unit Pengurusan Kualiti InED. Program yang dimaksudkan adalah Kursus Audit Dalam Versi 2008. Dan kursus ini berlangsung selama 4 hari bermula semalam. Antara topik yang dibicarakan adalah mengenai aspek-aspek penting di dalam pengauditan sesebuah organisasi ataupun agensi. Dan kursus ini juga lengkap dengan ujiannya selama 3 hari. Walaupun ujiannya boleh rujuk buku tetapi bagi mereka yang pernah menyertai kursus ini harap maklumlah betapa tebalnya buku yang nak kena semak untuk mencari sebaris jawapan yang tepat lagi sahih.

Pada sebelah pagi boleh dikatakan kesemua peserta memberikan tumpuan yang sewajarnya. Dan di sebelah petangnya mulalah acara yang beraneka ragam demi mencukupkan jangkamasa yang telah ditetapkan iaitu bermula 8.00 pagi hingga 5.00 petang. Dan bila mata yang buntang mula mengecil maka timbullah idea untuk menghilangkan rasa mengantuk yang melanda. Dari situ lahirlah dua ekor burung yang tidak bersalah terkurung di sebalik sangkar kaca yang mewakili " Diri kerdil yang terkurung " dan yang " bebas melata dan bertenggek menyaksikan yang terkurung untuk bebas ". Semuanya seperti yang tertera pada gambarajah berikut.

Pengisian dari kursus ini adalah sekiranya peserta tidak lulus di dalam ujian audit dalam yang telah berlangsung, peserta yang terbabit akan mengulang subjek yang sama sehinggalah mereka lulus dan boleh diiktirafkan untuk menjadi juru audit yang terlatih dan bertauliah. Impaknya di sini adalah akan adanya lagi makan percuma untuk para peserta. Jadi seperti kata The Changcuters " Mencoba Sukses ".

No comments:

Post a Comment