Thursday, November 4, 2010

Melihat Haiwan Dapat Merehatkan Minda









16 Oktober 2010, Sabtu
Lokasi : Zoo Negara, Hulu Kelang

Rasanya dah lama aku tak meluangkan masa berjalan-jalan bersama keluarga. Lebih-lebih lagi bersama dengan parent sendiri. Memandangkan mereka dah ada dekat Kuala Lumpur dan bermalam di Cheras dekat rumah makcik aku, jadi aku pun plan untuk bawa diorang jalan-jalan. Kebetulan pula makcik aku nak suruh aku bawakan Kaka dengan Mat Pi pergi zoo. So Our destination is to the Zoo Negara.

Seingat aku dah lama aku tak melawat ke zoo. Last aku pergi masa tu umur aku lebih kurang 3 ke 4 tahun macam tu. Aku pun tak sure. Zoo Negara dibahagikan kepada 14 bahagian iaitu Dunia Kanak-Kanak, Pameran Enggang, Akuarium, Muzium Lebah, Kawasan Beruang, Savannah, Kawasan Orang Utan, Zoo Serangga, Alam Mamamlia, Kawasan Singa dan Harimau, Rumah Burung, Pondok Ungka, Rumah Reptilia dan Dunia Amfibia.

Selama 2 jam setengah aku mengembara di dalam Arena Zoo Negara. Sempat jugalah aku melihat persembahan haiwan-haiwan akuatik seperti Singa Laut dan Ikan Lumba-Lumba dengan aksi yang cukup menarik hasil latihan yang diberikan tenaga pengajar mereka. Aku juga berkesempatan memberi makan Rusa Sambar Indonesia di habitat kawalan mereka. Tetapi masih ada tempat yang tidak berkesempatan untuk aku melawat memandangkan budak-budak ni dah letih. Apa yang membuat aku sedikit kesal dengan lawatan kali ini apabila kebanyakan haiwan tidak aktif memandangkan mungkin masa aku datang tu masa diorang untuk berehat. Jadi setelah pusing semula ke semua bahagian dengan menaiki kereta api kitorang pun melangkah keluar dan pulang.

No comments:

Post a Comment