Thursday, November 4, 2010

Raya Anak Desa UiTM









1 Oktober 2010, Jumaat
Lokasi : Padang Kawad UiTM Shah Alam

Memandangkan aku telah dilantik selaku AJK oleh pihak InED untuk Sambutan Hari Raya peringkat UiTM jadi aku kenalah create konsep seperti yang telah ditetapkan. Temanya Adalah Raya Anak Desa, dimana Dato' Visi inginkan setiap booth menampilkan kreativiti masing-masing agar kelihatan seperti suasana di kampung. Jadi berbekalkan modal yang sangat ciput aku cuba untuk menceriakan booth InED dengan sedikit sentuhan agar nampaklah kekampungannya itu. Dengan bantuan dan jasa besar dari Encik Kamarudin @ Che Din aku pun bertungkus lumus berhempas pulas bersama AJK yang lain menyiapkan dekorasi untuk booth kitorang.

Dengan ilham yang timbul dari pemerhatian Che Din, terjumpalah kitorang dengan rumpun buluh yang begitu unik di sebuah rumah berhampiran dengan Intekma Resort. Setelah mendapat keizinan dari wakil tuan rumah tersebut kitorang pun menjalankan misi menebang buluh mengikut kuantiti yang diperlukan. Dan dengan buluh yang ada maka lahirlah idea untuk menghasilkan pagar buluh dan juga tangga buluh. Ditokok tambah dengan bahan-bahan buangan yang lain seperti umbut kelapa kering bersama buah kelapa, daun-daun kering dan barangan hiasan hasil sumbangan staff InED. Menu yang telah ditetapkan untuk booth InED adalah makanan tradisional seperti Wajik, Dodol serta Bubur Sagu dan Bubur Jagung.

Dalam kelam kabut menyiapkan hiasan untuk majlis yang bermula jam 3 petang itu, setiap orang telah diberikan tugasan masing-masing. Semua booth yang terlibat bertungkus lumus menyiapkan hiasan booth mereka. Dan hujan rahmat pun turut membasahi bumi UiTM untuk seketika waktu. Nasib baiklah tidak berlarutan sehingga acara bermula. Rata-rata gerai yang menyertai menampilkan ilham mereka yang tersendiri. Ada yang bertemakan rumah Kedah, Rumah Perak, Rumah Kelantan dan macam-macam idea yang kreatif dan unik. Sedang aku dan staf-staf yang lain berkunjung ke booth-booth yang ada AJK induk untuk majlis tersebut datang untuk mencari calon bagi penghargaan untuk kategori yang dipertandingkan. Aku pun terpilih untuk menjadi one of the category yang ada. Aku terpilih untuk kategori " Teruna Anak Desa " berdasarkan penampilan aku pada hari tersebut. Dan bila nama aku diumum dan berada di atas pentas, dengan tidak semena-mena contestant yang terpilih kenalah buat Catwalk.hahaha.

Nak tak nak kenalah buat sebagai wakil untuk pihak InED. Hasilnya dapatlah aku saguhati berupa cenderahati dari UiTM induk bersempena dengan Temasya Raya Anak Desa itu. Walaupun kitorang tidak tersenarai untuk memenangi sebarang anugerah untuk booth kitorang tetapi kitorang puas dengan layanan dan juadah yang habis dihidangkan. Kepenatan semua yang ada di situ berbalas juga dengan menikmati aneka juadah dari booth yang menyertai temasya itu.

P/S: Aku dengan budak-budak ni semua bukan kenyang makan tapi kenyang sebab posing bergambor kat sume booth.Hehehe...

No comments:

Post a Comment