Monday, September 20, 2010

20 Ramadhan - A Journey To Parent House






30 Ogos 2010, Isnin
Lokasi : Rumah Parentku, Seremban

Sedar tak sedar dah 20 hari rupanya aku dan semua umat Islam serata dunia berpuasa. Setelah kerap berbuka bersama housemate kini tibalah masanya aku berkesempatan untuk berbuka bersama dengan keluarga aku. Dah lama tak merasa masakan emak sendiri. Asyik merasa masakan orang jer. Dan memandangkan esok tibanya ulangtahun hari Kemerdekaan negara kita yang ke-53 aku pun stay dekat umah jer. Lagipun time puasa takkan nak gi celebrate plak. Selepas pulang dari membeli sedikit juadah dekat Bazaar Ramadhan Stadium Paroi aku pun combinekan dengan lauk yang emak aku dah masak.

Tibanya waktu berbuka selepas memakan sebiji kurma (sunnah nabi) akupun pekenalah lauk yang sedia terhidang. Tanpa melengahkan masa aku pun sambarlah pucuk paku dengan kurma daging. Perghhh dia punya penangan sampai aku tersandar lepas berbuka. Tulah hebatnya penangan orang-orang tua kita punya masakkan. Bak kata orang air tangan ibu jugalah tempat kita balik untuk merasa kesedapan makanan.

No comments:

Post a Comment