Thursday, August 19, 2010

Bazaar Ramadhan Pesta



14 Ogos 2010, Sabtu
Lokasi : Bazar Ramadhan Pesta Batu Pahat, berhapiran Masjid Batu Pahat

Selepas penat memusing town Batu Pahat gara-gara nak survey market price untuk rim sukan baru, aku pun berkesempatan untuk berkunjung ke salah satu lokasi yang wajib dilawat setiap kali tibanya bulan Ramadahan bulan yang diberkati. Spot place yang aku maksudkan ini ada dimana-mana sahaja dan sering dikunjungi para hadirin tidak kurang yang tua mahupun yang muda untuk mencari juadah berbuka puasa. Kali ini aku akan bawa korang melawat ke salah satu Bazaar Ramadhan di Batu Pahat ini. susunan Bazaar dia agak kemas dan teratur kerana korang akan mengililingi bazaar tersebut dalam bentuk bulatan. Terdapat tempat yang disediakan dan berbentuk bulatan, Tempatnya aku tak sure dekat mana sebab yang bawa aku ke sana sepupu aku.

Banyak menu juadah yang boleh dikatakan jarang-jarang jumpa. Contohnya seperti Kacang Pool yang dimakan bersama roti bakar. Memang superb menu ni sebab masuk je waktu berbuka aku terus menjamahnya. Best... Kata owner dia kalau pada hari biasa, andai kata teringin nak makan kacang pool bolehlah mencubanya di Medan Selera yang bertentangan Dengan Putra Medical Centre. Selain kacang pool menu lain yang kelihatan istimewa seperti Ayam Golek Chinese Style yang dimasak menggunakan dapur panggang style Cina. Lepas tu ada juga Laksa yang dimasak seperiuk besar, aku tak pasti laksa Johor ataupun laksa Utara. Banyak juga variasi kuih muih. Ada juga Sup Gear Box kepada yang meminatinya dan korang turut boleh pilih nak gearbox kambing ataupun lembu. Ikan bakarnyanya pulak standardla ada Pari, Tuka, Siakap, Kembung. Dan terdapat juga kedai yang menjual kari sahaja especially kepala ikan mengikut saiz dan jenis.

Ronda punya ronda, pantau-pantau akhirnya aku sangkut dekat satu kedai menjual ayam percik ni. Sebabnya kuah dia saja memang marvellous. Bila aku rasa saja memang terangkat punya beb. Bayangkan masa time berbuka sampai licin kuah tu, sampai tak cukup pulak. Jadi kepada mereka yang berkunjung ke Batu Pahat nanti bolehlah singgah ke Bazaar Ramadhan Pesta yang aku pergi ni.

No comments:

Post a Comment