Tuesday, August 31, 2010

12 Ramadhan - Aku Memasak




22 Ogos 2010, Ahad
Lokasi : DW6, Unit MODUL, InED

Memandangkan dah lama aku tak masak, jadi hari ini aku pun mencarilah bahan-bahan yang aku nak jadikan lauk untuk berbuka nanti. Menu ni aku explore setelah melihat satu menu yang dimasak olah Bobby Chin dalam Rancangan Café Asia : Discovery Travel & Living. Kebetulan pula minggu tu aku kena jaga MODUL jadi dikesempatan yang ada aku gunakannya sebaik mungkin. Aku masak dua hidangan iaitu "Fried Chicken with Chinese Black Sauce" dan Bendi Asam Pedas. Antara yang turut serta dalam sesi berbuka puasa di ofis adalah Mizan. Nilah dia hidangan yang aku hasilkan bersama dengan resipinya.

Bahan-bahan :-
2 Peha Ayam (dipotong kecil)
1 Biji Capsicum (Dipotong Dadu)
1 Biji Cili Merah (Dipotong)
1 Biji Telur
1 Biji Bawang Besar (Dihiris)
1 Ulas Bawang Putih (Dihiris)
1 Sudu Cili Boh
2 Sudu Asam Jawa
Tepung Ayam Goreng
Perencah Sos Serbaguna Maggi
Garam Secukup Rasa
Sedikit Minyak Masak

Cara Memasak :
1. Basuh ayam yang telah dipotong kecil kemudian celupkan dalam telur dan disalut dengan tepung ayam goreng. Goreng sehingga rangup dan kekuningan
2. Kemudian goreng bawang putih dan bawang besar sehingga garing.
3. Masukkan cili boh dan garam secukup rasa serta secawan air dan Air Asam Jawa. Renih selama 2 mint agar sebati
4. Masukkan pula Sos Serbaguna Maggi dan Capsicum. Gaulkan sebati. Akhir sekali masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan gaul sehingga kuah dan ayam sekata.

No comments:

Post a Comment