Wednesday, October 28, 2009

Brake Pump

27 October 2009, Selasa
Bengkel Kereta Ah Leng : Jalan Lama Seremban-Kuala Pilah

Hari ni aku pergi la ke bengkel "Ah Leng" untuk membaiki kerosakan yang aku alami tempoh hari semasa dalam perjalanan ke Seri Menanti sempena Majlis Pertabalan Yam Tuan Besar Negeri Sembilan yang baru. Hanya kerana nak membetulkan semula brake pump kereta aku yang baru ditukar 2 minggu yang lepas. Jadi setibanya aku kat sana aku pun mulalah ceritakan masalah kereta aku.

Mekanik bengkel tu pun melihat kerosakan dan dibaikilah kereta aku tu. Bila semuanya dah selesai aku pun bawa la kereta tu ke destinasi seterusnya, kedai mee kari kat Stadium Paroi. Makan punya makan bila dah kenyang aku pun bergerak pulang.

Tiba-tiba masa aku nak keluar je dari perkarangan stadium tu, adalah bunyi yang tidak enak didengar kat kereta aku. Lantas aku berhentikan kereta dan lihat pulak apa problem yang dah jadi pulak. Check punya check aku xdela jumpa apa problem die.
Nak tak nak kena la aku pergi ke bengkel "Ah Leng" balik untuk menjalankan siasatan terhadap bunyi misteri tersebut.

Macam-macam cara la yang telah digunakan. Dari jack kereta aku kiri dan kanan, sehinggalah testdrive dari bengkel "Ah Leng" masih tak jumpa apa puncanya bunyi seolah-olah orang menukang rumah. Setengah jam gak la aku dengan mekanik tu siasat. Tiba-tiba aku rasa ada something yang tak kena dengan nat rim kereta aku. Barulah jumpa masalahnya. Sebiji nat rim aku longgar. Lepas ketatkan balik nat tu barulah bunyi yang menyeramkan tu hilang. Lega aku sebab dah settle masalahnya.

Cuma yang menjadi misteri dan memusykilkan aku macam mana satu nat tu boleh longgar. Sedangkan kalau nak longgarkan nat tu kena ada kunci yang sepadan dengan nombor siri rim tersebut. Mekanik tu pun suspect yang rim kereta aku nak kena rembat. Terperanjat gak aku dengar cakap dia. Yela, mana taknya rim biasa pun nak kena tibai inikan pulak rim besar gedabak yang kebanyakan kereta-kereta mewah pakai tu. Bila aku pikir balik pasal perkara ni, nasib baiklah tayar kereta aku tak terbang masa aku tengah pecut kat jalan Seremban-LBJ. Kalau tak paham-paham sendirilah.

Kadang-kadang bila aku pikir balik la. Orang sanggup berhempas pulas sebab nak beli rim kereta atau aksesori kereta lain-lain, tetapi ada segelintir umat yang guna jalan mudah nak daptkan benda-benda macam tu. Kalau nak jadi penyamun pun profesional la sikit. Yang ni bukan je menyusahkan orang tapi dah dikira nak membunuh nyawa orang lain. Maklumlah malang bukannya berbau. Anything can happened and may caused danger to others...Think again.

No comments:

Post a Comment